De vanligaste typerna av hjälmar är integralhjälmar och öppna hjälmar. En integralhjälm rekommenderas alltid för bästa skydd. Den ger ett bra skydd åt ansikte och käkparti. Det finns även modell som vi kallar systemhjälm. Systemhjälmen skyddar även den ansikte och käkparti, men hela framdelen på hjälmen är uppfällbar så att du kan öppna hjälmen när det är lämpligt.
Varför ska jag köpa en dyr hjälm?
En dyr hjälm har generellt bättre passform och är lättare. Ofta är den tillverkad i glasfiber eller kompositmaterial. De är även tystare i och med bättre aerodynamik samt har ofta uttagbart och tvättbart foder. Visir är oftast av högre standard på en dyrare hjälm. Då brukar det vara imfritt och UV-skyddat.
Skyddar billiga hjälmar bra?
Alla hjälmar med E- eller SIS-märkning genomgår samma tester, såväl dyra som billiga. Skillnaden på en dyrare hjälm handlar om design, vikt, aerodynamik och komfort. Prova gärna hos oss.
Storleksguide
Det är viktigt att din hjälm sitter åt runt huvudet. När du provar en hjälm ska den egentligen inte kännas speciellt skön att ta på sig, det viktigaste att den sitter åt för att ge det bästa skyddet. Hjälmen ska naturligtvis inte trycka så att det gör ont. En ny hjälm formar sig efter ditt huvud, så den måste sitta säkert när du köper den.
En dyr hjälm har generellt bättre passform och är lättare. Ofta är den tillverkad i glasfiber eller kompositmaterial. De är även tystare i och med bättre aerodynamik samt har ofta uttagbart och tvättbart foder. Visir är oftast av högre standard på en dyrare hjälm. Då brukar det vara imfritt och UV-skyddat.
Skyddar billiga hjälmar bra?
Alla hjälmar med E- eller SIS-märkning genomgår samma tester, såväl dyra som billiga. Skillnaden på en dyrare hjälm handlar om design, vikt, aerodynamik och komfort. Prova gärna hos oss.
Storleksguide
Det är viktigt att din hjälm sitter åt runt huvudet. När du provar en hjälm ska den egentligen inte kännas speciellt skön att ta på sig, det viktigaste att den sitter åt för att ge det bästa skyddet. Hjälmen ska naturligtvis inte trycka så att det gör ont. En ny hjälm formar sig efter ditt huvud, så den måste sitta säkert när du köper den.
Mät omkretsen på ditt huvud i höjd med pannan och jämför med tabellen nedan för att få en fingervisning om din storlek. Har du rundare huvud: Välj en något mindre hjälm. Har du smalare huvud, välj en något större hjälm så att den inte trycker i pannan.
Våra hjälmar:
MASU hjälmar är snygga och bekväma samt godkända för MC och moped både i USA och EU dvs de har passerat båda testerna. Du hittar allt från en öppen hjälm till våra systemhjälmar med pinlock visir. CGM är duktiga på hjälmdesign och deras design-hjälmar är populära inom vespakulturen. En Vespahjälm likt en scooterhjälm skall vara säker, snygg och cool. Självklart är de också godkända för MC och moped i EU.
Våra hjälmar:
MASU hjälmar är snygga och bekväma samt godkända för MC och moped både i USA och EU dvs de har passerat båda testerna. Du hittar allt från en öppen hjälm till våra systemhjälmar med pinlock visir. CGM är duktiga på hjälmdesign och deras design-hjälmar är populära inom vespakulturen. En Vespahjälm likt en scooterhjälm skall vara säker, snygg och cool. Självklart är de också godkända för MC och moped i EU.
Ny hjälm skyddar bättre
Hjälmar skall bytas vart femte år. Ändå har ca. 29% av Sveriges motorcyklister hjälmar som passerat ”bäst före datum”. Därmed ger hjälmen inte det skydd den borde. Undersökningar visar att nära 100 000 av Sveriges ca.300 000 motorcyklister har hjälmar som inte fyller sitt syfte – att skydda. Vår rekommendation är att man byter hjälm efter 3-5 år för att alltid ha ett fullgott skydd vid en olycka. Det finns flera anledningar till att hjälmens skydd blir sämre efter några år. Hjälmens innanmäte brukar tappa sin stötdämpande förmåga med tiden och hjälmar är även känsliga för fukt och solljus, de torkar ut hjälmens skal och gör att det blir skört efter några år. Därefter absorberar hjälmen inte lika mycket energi vid en eventuell olycka.
"Generellt saknas det kunskap om detta av användarna och därför kör många omkring med hjälmar som inte är tillräckligt säkra", säger Jesper Demén, affärsområdeschef MC och moped på Duells som gjort undersökningen." I samma undersökning fick motorcyklister svara på vad de anser viktigast för säkerheten. Där svarade 38% just hjälmen. Lika många svarade att de någon gång valt en hjälm eller annan skyddsutrustning, som varit snyggt designad framför ett alternativ som skulle varit säkrare."
OBS: Använd inte en gammal hjälm eller en hjälm som varit med om en olycka. Hjälmens livslängd påverkas av användande, exponering av solljus, väder och vind. Hjälmar har inget exakt ”bäst före datum”, men en väl använd hjälm bör bytas inom 3-5 år. Var också rädd om din hjälm. En hjälm får inte tappas i marken, det kan leda till dolda sprickor som försvagar hjälmen och försämrar skyddet. Placera inte hjälmen på sadel eller styre utan att vara säker på att den hänger stadigt.
Lagar om hjälmar
Sveriges rikes lag 9 § ”Den som färdas med motorcykel eller moped skall använda skyddshjälm”. Hjälmen är det viktigaste skyddet du har när du kör moped, motorcykel eller cykel. Konsekvenserna blir förödande om du struntar i hjälmen eller om du använder en hjälm med otillräckligt skydd. Glöm inte att hjälmen måste vara ordentligt fastspänd för att ge ett fullgott skydd. För att säkerställa kvaliteten på din hjälm ska du kontrollera att hjälmen är godkänd med E- eller SIS-märkning. Alla hjälmar vi säljer har godkänd certifiering.
En hjälm godkänd för cykel eller skidåkning får inte användas för MC eller moped. Observera att det finns hjälmar på marknaden som inte är godkända. Var särskilt uppmärksam om en hjälm verkar ha ett mindre, slimmat skal i jämförelse med andra hjälmar. Även passagerare måste använda godkänd hjälm.
Hjälmar skall bytas vart femte år. Ändå har ca. 29% av Sveriges motorcyklister hjälmar som passerat ”bäst före datum”. Därmed ger hjälmen inte det skydd den borde. Undersökningar visar att nära 100 000 av Sveriges ca.300 000 motorcyklister har hjälmar som inte fyller sitt syfte – att skydda. Vår rekommendation är att man byter hjälm efter 3-5 år för att alltid ha ett fullgott skydd vid en olycka. Det finns flera anledningar till att hjälmens skydd blir sämre efter några år. Hjälmens innanmäte brukar tappa sin stötdämpande förmåga med tiden och hjälmar är även känsliga för fukt och solljus, de torkar ut hjälmens skal och gör att det blir skört efter några år. Därefter absorberar hjälmen inte lika mycket energi vid en eventuell olycka.
"Generellt saknas det kunskap om detta av användarna och därför kör många omkring med hjälmar som inte är tillräckligt säkra", säger Jesper Demén, affärsområdeschef MC och moped på Duells som gjort undersökningen." I samma undersökning fick motorcyklister svara på vad de anser viktigast för säkerheten. Där svarade 38% just hjälmen. Lika många svarade att de någon gång valt en hjälm eller annan skyddsutrustning, som varit snyggt designad framför ett alternativ som skulle varit säkrare."
OBS: Använd inte en gammal hjälm eller en hjälm som varit med om en olycka. Hjälmens livslängd påverkas av användande, exponering av solljus, väder och vind. Hjälmar har inget exakt ”bäst före datum”, men en väl använd hjälm bör bytas inom 3-5 år. Var också rädd om din hjälm. En hjälm får inte tappas i marken, det kan leda till dolda sprickor som försvagar hjälmen och försämrar skyddet. Placera inte hjälmen på sadel eller styre utan att vara säker på att den hänger stadigt.
Lagar om hjälmar
Sveriges rikes lag 9 § ”Den som färdas med motorcykel eller moped skall använda skyddshjälm”. Hjälmen är det viktigaste skyddet du har när du kör moped, motorcykel eller cykel. Konsekvenserna blir förödande om du struntar i hjälmen eller om du använder en hjälm med otillräckligt skydd. Glöm inte att hjälmen måste vara ordentligt fastspänd för att ge ett fullgott skydd. För att säkerställa kvaliteten på din hjälm ska du kontrollera att hjälmen är godkänd med E- eller SIS-märkning. Alla hjälmar vi säljer har godkänd certifiering.
En hjälm godkänd för cykel eller skidåkning får inte användas för MC eller moped. Observera att det finns hjälmar på marknaden som inte är godkända. Var särskilt uppmärksam om en hjälm verkar ha ett mindre, slimmat skal i jämförelse med andra hjälmar. Även passagerare måste använda godkänd hjälm.