Det är kul, billigt, miljövänligt och en härlig känsla att köra moped. Varför sätta sig i en varm bil en het sommardag när man på moped kan känna fartvinden fläkta och ta in alla dofter längs vägen. Instängd i en bil är inte samma känsla av närvaro helt enkelt.
Varför ska man köpa moped?
En stor anledning är den ekonomiska aspekten. Varför betala tusentals kronor i driftkostnader för en bil när en modern moped konsumerar cirka 0,2L/mil. En moped från Drax eller Kymco är dessutom billig att köpa och att försäkra. Givetvis behöver man fler saker än just mopeden för att få köra den. För att använda en moped krävs bl.a att man har en godkänd hjälm och en försäkring. Hjälmen behöver inte kosta många kronor utan kan köpas från 495 kr och en försäkring behöver heller inte vara så dyr.
Ett förarbevis för en moped kostar från 1500 kr vilket är mycket lägre än vad ett körkort för bil kostar. Men om du redan har ett körkort för bil krävs inget extra kort för moped. I stora städer, som Stockholm och Göteborg, undviker du dessutom tullavgifter. Det finns vinterdäck till de flesta mopeder vilket gör att de kan användas året runt. Priset på service och reservdelar varierar beroende på märke, men de fordon KopEnScooter.Nu säljer har mycket prisvärda reservdelar och de lägger hög prioritet på att alltid ha dem tillgängliga.
En annan aspekt är rörligheten. Mopeder är väldigt smidiga fordon. Man tar sig lätt fram i trafiken eftersom de inte tar så mycket plats och har bra köregenskaper. De flesta mopeder har dessutom inga växlar vilket gör dem enkla att köra och lämpliga för de som aldrig kört moped förut. Det är i stort sett bara att gasa, styra och bromsa. De är också mycket lätta viktmässigt. En annan fördel är att det är betydligt enklare att hitta en parkering för en moped jämfört med en bil.
En stor anledning är den ekonomiska aspekten. Varför betala tusentals kronor i driftkostnader för en bil när en modern moped konsumerar cirka 0,2L/mil. En moped från Drax eller Kymco är dessutom billig att köpa och att försäkra. Givetvis behöver man fler saker än just mopeden för att få köra den. För att använda en moped krävs bl.a att man har en godkänd hjälm och en försäkring. Hjälmen behöver inte kosta många kronor utan kan köpas från 495 kr och en försäkring behöver heller inte vara så dyr.
Ett förarbevis för en moped kostar från 1500 kr vilket är mycket lägre än vad ett körkort för bil kostar. Men om du redan har ett körkort för bil krävs inget extra kort för moped. I stora städer, som Stockholm och Göteborg, undviker du dessutom tullavgifter. Det finns vinterdäck till de flesta mopeder vilket gör att de kan användas året runt. Priset på service och reservdelar varierar beroende på märke, men de fordon KopEnScooter.Nu säljer har mycket prisvärda reservdelar och de lägger hög prioritet på att alltid ha dem tillgängliga.
En annan aspekt är rörligheten. Mopeder är väldigt smidiga fordon. Man tar sig lätt fram i trafiken eftersom de inte tar så mycket plats och har bra köregenskaper. De flesta mopeder har dessutom inga växlar vilket gör dem enkla att köra och lämpliga för de som aldrig kört moped förut. Det är i stort sett bara att gasa, styra och bromsa. De är också mycket lätta viktmässigt. En annan fördel är att det är betydligt enklare att hitta en parkering för en moped jämfört med en bil.
Värna om miljön - välj elmoped
”Välj ett grönare alternativ. Välj tvåhjulingen som både tar mindre plats och har lägre bensinförbrukning än bilen.” Den uppmaningen ger McRF. Enligt en undersökning som tidningen Bike har låtit genomföra är tvåhjulingen miljövänligare än bilen. I och med att tvåhjulingen drar mindre bensin blir också koldioxidutsläppen betydligt lägre än från en bil. - Det går givetvis att sitta fler i en bil än vad det gör på en motorcykel, säger Per Johansson på McRF. Väljer du dessutom en elmoped så är klimat och miljöpåverkan minimal. Dessutom får du 25% tillbaka av staten. Om man tittar på rusningstrafiken i storstäderna sitter det oftast bara en person, max två, i varje bil. Samåkningsprincipen fungerar med andra ord inte riktigt som den borde.
Om fler väljer att köra moped eller motorcykel i storstadstrafik kommer köerna bli kortare och trängseln mindre, vilket också resulterar i att de som ändå väljer att köra bil slipper sitta fast i långa köer i samma utsträckning som de gör idag. Resultat blir ett bidrag till en miljövänligare trafiksituation. McRF företräder de ledande generalagenterna/leverantörerna av mopeder, motorcyklar samt kringutrustning i Sverige.
”Välj ett grönare alternativ. Välj tvåhjulingen som både tar mindre plats och har lägre bensinförbrukning än bilen.” Den uppmaningen ger McRF. Enligt en undersökning som tidningen Bike har låtit genomföra är tvåhjulingen miljövänligare än bilen. I och med att tvåhjulingen drar mindre bensin blir också koldioxidutsläppen betydligt lägre än från en bil. - Det går givetvis att sitta fler i en bil än vad det gör på en motorcykel, säger Per Johansson på McRF. Väljer du dessutom en elmoped så är klimat och miljöpåverkan minimal. Dessutom får du 25% tillbaka av staten. Om man tittar på rusningstrafiken i storstäderna sitter det oftast bara en person, max två, i varje bil. Samåkningsprincipen fungerar med andra ord inte riktigt som den borde.
Om fler väljer att köra moped eller motorcykel i storstadstrafik kommer köerna bli kortare och trängseln mindre, vilket också resulterar i att de som ändå väljer att köra bil slipper sitta fast i långa köer i samma utsträckning som de gör idag. Resultat blir ett bidrag till en miljövänligare trafiksituation. McRF företräder de ledande generalagenterna/leverantörerna av mopeder, motorcyklar samt kringutrustning i Sverige.